Østrem, Ketil
Veiledning i friluftsliv
Hovedfagsoppgave (SV IDR 390) i idrettsvitenskap ved Høgskolen i Agder / NTNU,
Kristiansand, høstsemesteret 2003.
Abstract
Veiledning i friluftsliv bygger tradisjonelt på et spesifikt verdigrunnlag, et verdigrunnlag som ofte resulterer i et bestemt syn på hvordan veiledning i friluftsliv skal utformes. Mitt problemområde har sin bakgrunn i nysgjerrighet i forhold til å undersøke om Faarlunds og Tordsson/Tellnes vegledningsmodeller, med de forutsetninger og grunnregler de representerer, er realistiske å anvende i de praktiske veiledningssituasjonene i friluftsliv. Intensjonen med denne hovedfagsoppgaven er dermed å søke kunnskap om hva veiledning i friluftsliv er, samt å undersøke hvilke retningslinjer, instrumenter og verktøy man kan anvende i veilederrollen. Metoden jeg har benyttet meg av for å belyse denne problemstillingen, er 5 kvalitative forskningsintervjuer av personer med omfattende veiledererfaring. Hensikten er å belyse følgende temaer:
Tema 1: "Veiledning i friluftsliv" som begrep og fenomen (veiledningens
mål/filosofi)
Tema 2: Veiledningstradisjon (veiledningens arbeidsmåter)
Tema 3: Veiledningskonteksten (veiledningens arbeidsmåter)
Tema 4: Veilederrollen (veiledningens innhold)
Tema 5: Veilederfunksjonen (veiledningens arbeidsmåter)
Tema 6: Risikomomentets verdiforankring i veilederrollen (veiledningens
mål/filosofi)
De viktigste resultatene av undersøkelsen kan oppsummeres på følgende måte:
- En veileder i friluftsliv kan ha mange ulike oppfatninger av egen rolle; enten som instruktør, guide, rådgiver, lærer eller konsulent. Utfordringen er å tilpasse rollene i forhold til de ulike veiledningssituasjonene.
- De ulike veiledningssituasjonene krever at man tar i bruk både induktive og deduktive metoder.
- Veilederoppgaven kan løses ved å opptre på følgende måter; for eksempel styrende, dirigerende, ledende, oppdragende og rådende.
- Veilederen bør foretrekke en demokratisk ledelsesform framfor en autokratisk.
- Veiledningen endrer form etter hvilken kontekst man er i, det vil si når rammevilkårene og målgruppen endres.