Vi tar naturen som en så konstant og vesentlig del av vårt miljø at vi knapt stiller oss spørsmålet om dens betydning i et større kulturhistorisk perspektiv. Dette spørsmålet medfører ikke desto mindre vidtrekkende konsekvenser, ikke minst i synet på mennesket og dets individualitet.
Det er et faktum at bevisstheten om naturen har skiftet gjennom historien. Mens urtidsmennesket synes å ha hatt en umiddelbar tilhørighet til naturen og derfor også en oppfatning av seg selv og naturen som et organisk hele, lever det moderne mennesket med en bevissthet om naturen som noe adskilt fra mennesket, ja om natur og menneske som to forskjellige former for væren.
Et annet trekk ved vår sivilisasjon er at
menneskets bevissthet om seg selv har undergått skiftende forandringer i løpet
av historien. Mens mennesket i de første tider synes å ha oppfattet seg selv
som del av en større sosial kollektiv identitet, utvikler det seg efter hvert
en bevissthet om en individualitet på tvers av det kollektive. Fremveksten av
en individuell identitet hos enkeltmennesket skjer likevel på et sent tidspunkt
i historien: Mens mennesket i titusener av år levde som en del av et kollektivt
vesen, er det bare i de siste par tusen år at det har vunnet frem til en subjektiv identitet.
Parallelt med en utvikling fra det kollektive
til det subjektive går naturen over fra å være en del av menneskets identitet
til å bli et ytre og fremmed fenomen. I det følgende vil jeg trekke frem
enkelte aspekter ved denne utvikling. Spørsmålet er om ikke naturen måtte
bli fremmed for mennesket efterhvert som det vant frem til en subjektiv
eksistensform. Samtidig er spørsmålet om ikke denne subjektive individualitet
var en nødvendig del av menneskets utvikling, og om ikke mennesket således var dømt
til å miste naturen. Endelig er spørsmålet om dette tap må være endelig.
Finnes det oppreisning for naturen uten at mennesket mister sin individualitet?
I
Natur
og menneske: en tilgrunnliggende konsubstansialitet
Skulle man med en kort formulering prøve å sette kulturhistoriens utvikling på en formel, kunne man si at den har bestått i en stadig innsnevring av en dypere enhet. Eller om man vil fremheve den motsatte faktor: i en stadig løsrivelse av individet fra en urhelhet.
I en første fase møter vi tanken om en
universell konsubstansialitet, altså tanken om at det ikke er noen
vesensforskjell mellom det som er eller de enkelte værensformer, og at
alt i siste instans består av et og samme stoff. Denne oppfattelse av en
tilgrunnliggende likhet mellom alt som er, kjennetegner Europas tidligste
kulturer, det vil si jegersamfunnet i stenalderen. Urmennesket benyttet seg av
denn oppfatttelse til å etablere en forbindelse mellom det som er fysisk
forskjellig fra mennesket og mennesket selv, og først og fremst med de vesener
som var kilden til liv og dermed også til ernæringsmulighetene og til fortsatt
eksistens for mennesket. Dette skjedde gjennom bruk av malerier og
avbildninger. Disse maleriene svarer ikke til et estetisk engasjement. De hadde
en praktisk funksjon: De skulle bidra til å få dyrene til å formere seg, og til
å sikre et godt utbytte av jakten.
Vi står her overfor hva vi i moderne sprog
kunne kalle et billedets trylleri. Utganspunktet er tanken om likhet. Likhet
mellom to forskjellige ting innebærer innenfor denne halvt magiske og
prelogiske mentalitet på sin side identitet. For det primitive mennesket kjente
ikke som vi gjør, til naturlover. Det beveget seg i en drømmelogikk. I våre
drømmer er det ingen hindringer for at et hvilketsomhelst subjekt kan bli til
et hvilketsomhelst subjekt eller at et hvilketsomhelst objekt kan bli til et
hvilketsomhelst annet objekt. En tilfeldig likhet mellom to objekter skaper
identitet mellom dem. Det bilde som ligner meg, forestiller ikke meg, det er
meg. Har en annen mitt
navn, er han meg. Det dyr jeg spiser, gir meg sine egenskpar, jeg blir
dyret, men det samme skjer hvis jeg tar navn efter dyret; jeg blir da dyret (en
mytisk tankegang som har holdt seg langt opp mot vår tid i navnesettelsen, som Ulf,
Bjørn etc.) Og videre: Hvis man tegner bildet av en okse, så har man ikke å
gjøre med en forestilling om en okse, men med noe som hører sammen med
den virkelige okse, og når man ved å tegne en okse har fått den i sin makt, er
det mulig å sikre seg den virkelige gjenpart ute på marken, for eksempel ved å
gjennombore oksebildet med bildet av den pil som skal brukes under jakten.
Dette er også forklaringen til at det er en
realistisk kunst man finner i stenalderens hulemalerier. For det er en
forutsetning for at bildet skal oppfylle sitt formål, at det ligner. Med andre
ord er hulemaleriet en form for en rituell kultisk handling som er ment å
skulle kunne påvirke den ytre verden efter menneskets ønske. I denne forstand
uttrykker hulemaleriet en magisk-kausal verdensanskuelse, hvor det magiske
eller kultiske svarer til det "vitenskapelige" hos det moderne
mennesket. Det svarer til vitenskapsmannens forhold til naturlovene: På hver
sin måte er det her et tale om et forhold som setter
menensket i stand til å påtvinge naturfenomene sin vilje. Men
istedenfor naturlovene, som det primitive mennesket ikke kjente til, satte det
altså en drømmelogikk hvor visse ord, tegn eller ritualer med en nesten 'lovs'
nødvendighet utløser visse virkninger, som lar seg forutsi.
Enda sterkere kommer tanken om en
konsubstansialitet frem i totemismen totemismen. Totemismen er
jegersamfunnets ideologiske form og tilpaset dets ytre eksistensbetingelser.
Det opstårg forgår med jegersamfunnet og bygger på en indre samhørighet mellom
jegeren og et utvalgt dyr, en plante eller et annet naturfenomen. Ved å ligne
totemet blir totemisten identisk med totemet og overtar dets egenskaper, noe
som setter ham istand til bedre å utføre sine handlinger som jeger. Medlemmene
av en stamme betraktet seg som beslektet med deres totem, det vil si med det
dyr som totemet forestiller, og de mente at de nedstammet fra dyret. De måtte
ikke drepe det, det er altså hellig; likevel kunne de en gang om året drepe et
slikt dyr og spise det; i denne forstand blir de identiske med deres totem og
får totemets egenskaper. Man kunne si at det er nadverden i primitiv form.
Den erfaring som kom til uttrykk i de
tidligste tider, og som var eiendommelig for urmennesket, var altså opplevelsen
av et slektskap med naturen og naturfenomenene. Det var denne erfaring som gikk
tapt med en høyere kultur, og som synes å måtte gå tapt med menneskets
våknende selvbevissthet og individualisering.
II
Fra kollektivitet til individualitet
Det moderne
mennesket står langt fra den opprinnelige natur-ur-enhet.
Spørsmålet er: Hva skyldes bruddet mellom menneske og naturen,
og kan man angi en årsak til at mennesket på et visst tidspunkt måtte
miste naturen?
Det finnes neppe enkelt årsak, men langt
heller et sett av årsaker, som alle tilsammen beskriver etappene i en
kulturhistorie, vår historie. Jeg skal her antyde enkelte av disse
etapper.
Den overordnede forestilling om en
konsubstansialitet mellom all væren hadde som følge på det sosiale område en
identitet mellom enkeltindividet og stammen, en identitet som ble forsterket
gjennom stammens felles merke, totemet, og ved initiasjonsritualer som førte
det unge mennesket fra barndommen og inn i stammen. Denne identitet hadde som
formål å sikre gruppens overlevelse: Kampen for føden var så vanskelig at alle
krefter måtte mobiliseres. Det var ikke råd til individuelle hensyn og heller
til noen spesialisering utover hva det felles arbeid for føden forutsatte. Men
om formålet var av praktisk art, var det identiteten med naturen, det vil si
med totemet, som bar det kollektive fellesskap oppe, og derfor egentlig lå til
grunn for det. Den innviklete stammeorganisasjon i broderskap og klaner, som er
en eiendommelighet for alle samfunn på dette trinn, er et uttrykk for en
komplikasjon inenfor stammen; i det ytre er stammen ukomplisert, den er et
uttrykk for en bestemt naturidentifikasjon hvorved alle stammens medlemmer får
en kollektiv identitet, til forskjell fra andre stammer eller andre kollektive
identiteter og til fortrengelse av en personlig jeg-identitet.
Hva som manglet innenfor denne
verdensopplevelse, var oppfattelsen av individet som sådant. Kulturhistorikere
har påpekt at det tok relativt lang tid før mennesket lærte seg å betrakte seg
som et individ. Den individuelle subjektfølelse er en senere frembringelse.
Studier av romersk historie viser at ennå langt inn i romerrikets tid oppfattet
romere seg som del av en større familiekollektivitet og av et stammefellesskap,
ikke som oss som adskilte, separate individer. Når man tenker på at avstanden
fra grottemaleriets tid og frem til romertiden spenner over adskillige
titusener av år, forstår man at frembruddet av individualismen har vært en av
historiens avgjørende prosesser, som det har tatt mennesket lang tid å
gjennomgå.
Når begynte så denne prosess? Ca. 10 000 år f.
Kr. inntrer en materiell og sosial revolusjon: Det er jordbruket som blir
innført. Istedenfor å være omflakkende jegere og samlere blir mennesket nå
bofaste landbrukere.
Det er i denne perioden, i yngre stenalder og
bronsealderen at den kollektive følelse så vidt begynner å bli brutt. Dette
skjer på tre plan, hvor det et tale om utviklingen av
religiøse forestillinger: For det første fremstår en første form for religion.
Alle kjente kulturnasjoner på denne tid synes å ha dyrket en eneste guddom, som
var en kvinne, og som opptrådte i forskjellige skikkelser og under forskjellige
navn på ulike steder: Likevel dreide det seg i hovedsak om den samme guddom,
nemlig en fruktbarhetsgud, og som man idag gjerne betegner som den store moder.
Sammen med henne opptrer en rekke andre underguder. Her skjer en første
splittelse i den opprinnelige urkonsubstansialitet: Det inntrer et skillet mellom det guddommelige og naturen/mennesket, et
skille som skulle bli avgjørende i det videre utviklingsforløp. Dette skillet
konkretiserer seg i forestillingen om udødelighet: gudene er udødelige, resten
av naturen er dødelig.
For det annet, en ny etappe i
individualiseringssprosessen skjedde da enkelte mennesker så å si ble tatt ut
av det naturlige fellesskap og opphøyet til å bli guder; det gjaldt
forestillingen om helter, og spesielt i Egypt, faraoen. Som den eneste av
Egyptens beboere hadde farao udødelighet i den forstand at han hadde evig liv
efter døden. Han ble betraktet som menneskenes representant blant gudene.
For alle andre mennesker gjorde det seg
gjeldende en felles kollektivisme og naturskjebne. Men også denne er iferd med
langsomt å briste. Det tredje element i individualitetsprosessen kommer frem
som en reaksjon fra vanlige mennesker mot en livsopfatning som måtte føre til
pessimisme og lede. For de vanlige mennesker ga tilværelsen intet håp, det var
kun guder og deres like som nøt godt av et evig liv efter døden, for de andre
var livet uten utgang. De oppfattet seg som del av et evig kretsløp fødsel og død,
fødsel og død. Det var i denne forstand ingen forskjell mellom mennesker og
dyr. Strengt tatt oppfattet mennesket seg som et frø; som et frø som legges i
jorden for en gang å komme opp som korn, og for så atter å bli senket i jorden
og gi nye frø til nytt korn. Jo, mennesket kunne nok leve evig, men ikke med
samme ham, ikke med samme identitet. Og hva mer var, uten identitet, for
mennesket var til for stammens eller nasjonens skyld, ikke for sin egen skyld.
Mennesket levde under denne nådeløse lov, en
lov som ble oppfattet som en naturprosess og dermed som en naturbestemt
skjebne, hvor moralske hensyn ikke spilte noen rolle. Mennesket skjebne var
bestemt av naturens egen opphøyde, lovbestemte gang, som ikke kunne beveges av
menneskenes latter eller gråt, en skjebne som fødte menneskene for så i tidens
fylde å knuse dem til støv.
Det var heller ingen gud å henvende seg til.
Den eneste gud man kjente, var den store moder, og hun var kun inkarnasjonen av
naturprinsippet. Hun kunne ikke anropes med bønner om hjelp og nåde, hun var
ikke en frelsergud som bar omsorg for mennesket.
Det er som en reaksjon på en slik universell
pessimisme og resignasjon at tre hendelser griper inn og forandrer verdens
gang. I alle tre tilfeller dreier det seg fortsatt om det religiøse, men nu
samtidig om en etisk dimensjon i det religiøse. Dermed står vi overfor en
prosess som avviker fra de to foregående spaltninger av verdensbildet, og som i
kraft å skape en etisk bevissthet om verdenen, skal komme til å få langt mer
vidttrekkende konsekvenser enn hva tilfellet var med de to forutgående
spaltninger.
Rundt ca. 1800 f. Kr. hadde økonomiske og
materielle forhold endret situasjonen for faraoen i Egypt. Han mistet
efterhvert sin absolutte autoritet og måtte dele makten med stadig større deler
av befolkningen. Samtidig som han mistet sin absolutte makt, måtte han gi
avkall på sin monopolstilling efter døden. Himmelrikets porter ble slått opp på
vidt gap og alle ble invitert innenfor. Men adgangen ble gjrot avhengig av
moralsk vandel; den dødes hejrte ble i underverdenen lagt på en vekt og
resultatet ble notert ned, mens Osiris og 10 dommere overvar prosessen og så
avgav den endelige dom: dømt til evig liv eller til evig død!
Denne teologiske og religiøse revoluson er en
epokegjørende begivenhet, for dermed kommer det etiske synspunkt for
første gang inn i verdenshistorien. Hittil hadde egypteren naivt akseptert som
en universell kjensgjerning at makt og rikdom var de to eneste kriterier på en
persons verdi som gjaldt, også når det gjaldt adgangen til gudenes boliger. Men
presset nedenfra ble for sterkt, og både konge og presteskap hadde måttet gå
med på at det var den menneskelige oppførsel og gode eller onde gjerninger som
talte.
En tilsvarende etisk vending fant sted i
Mesopotamia. Og her fikk den en monumental utformning i Hammurabis lover fra
ca. 1700 f. Kr., verdens første lovsamling. Samtidig våknet en filosofisk
interesse for meningen med livet. Hvorfor skal vi dø, når vi likevel ikke har
begått noe ondt? spør man seg. Hva kan det nytte at
samfunnet er blitt rettferdig (dvs. har fått lover) når tilværelsen i sin grunn
er urettferdig? Det var slike spørsmål mennesket stilte seg, og det var disse
spørsmål som fikk sitt samtidige litterære uttrykk i eposet om Gilgamesh,
det eldste dikt som man kjenner til, og som er blitt til omtrent på Hammurabis
tid og altså er omkring tusen år eldre enn Iliaden og Odysseen.
Gilgamesh søker det evige liv, men han finner det ikke, og da han endelig får
fatt i den urt, som skjenker udødelighet, snapper en slange den fra ham i et
ubevoktet øyeblikk.
Det ligger en dyp symbolikk i slangens rolle
som den som stjeler udødeligheten fra Gilgamesh, for slangen var nettopp det
vesen som berøvde Adam og Eva Paradiset i skapelsesmyten. Denne symbolikk er
ikke minste interessant fordi det er naturen som fraføver det nye, etisk
bevisste mennesket dets fremtid og lykke.
I samme tidsperiode trer jødene inn i
historien. Med jødene skjer det en vending i religionen. Som det eneste folk på
sin tid dyrket ikke jødene Den store moder. De dyrket ingen fruktbarhetsgud,
ingen naturguddom, men én Gud som var over naturen. Denne guden kunne de ikke
si noe om; de kunne ikke forestille seg hans utseende og anså det som
helligbrøde å prøve å lage bilder av ham. De kunne ikke en gang nevne hans
navn; han var hevet over enhver menneskelig forestilling, han var hellig, ren
forestilling uten attributter.
Men jødene brøt med den Store Moder på ennå et
punkt: de mente at Gud hadde bruk for menneskene. Da han ikke åpenbarte seg i
naturen, måtte han ha en tolk, som kunne uttale hans vilje, og mennesker som
kunne føre hans vilje ut i livet. Denne oppgave gav menneskene et ansvar og
dermed livet en mening. Dermed ble de også frie til selv å velge sin skjebne,
alt efter om de føyet seg efter Duds ord. Og endelig: Forståelsen av livet
endret seg. Istedenfor at livet var oppfattet som en sirkel, ble det forestilt
som en linje, en vei eller en vandring frem mot et endemål, som forklarer alt
og rettferdigjør alt, billedlig fremstilt i vandringen i ørkenen da jødene
utvandret fra Egypt.
Ansvaret rev den enkelte ut av massen og
gjorde ham til en ener, til et individuelt vesen. Men det ansvarbevisste
mennesket er også et ensomt menneske. Og det ensomme menneske må ha sine
meningers mot. Den revolusjon som fant sted i Mesopotamia, i Egypt og hos
jødene, skapte det moderne mennesket, som stadig må kjempe med livet for å
finne sin plass og å velge sin skjebne.
Det var det etiske perspektiv som stille og
forsiktig hadde listet seg frem i Egypt og Mesopotamia, men der hadde det ikke
vært sterkt nok til helt å vinne frem og å omforme samfunnet. Hos jødene ble
det grunnleggende for en ny type sivilisasjon, som er bygget på bevisstheten om
menneskets ansvar og moralske holdning.
Den religiøse og etiske utvikling skaper
bevisstheten om det individuelle og personlige på bekostning av det
tilgrunnliggende felleskap med alt som er. Parallelt blir naturen til noe
fremmed for mennesket, og som det står utenfor. Hva det hele tiden gjelder, er
dannelsen av mennesket som egen eksistens på tvers av naturen. Det er aldri
tale om en utviklingsprosess av mennesket i og ved naturen, men
snarere ved noe utenfor og transcendent til naturen.
III
Natur og logos
Spørsmålet var ikke bare når den opprinnelige ur-enhet mellom natur og menneske gikk tapt, men like meget, eller kanskje enda mer, når den måtte gå tapt. At naturen ble et fremmedelement i menneskets streben efter individualitet og personlighet, betyr ikke at naturen måtte forbli et fremmedelement. Nærhet til naturen forble et trekk ved oldtidens kulturer ennu i lang tid fremover. Likevel ble den konkrete natur i den begynnende filosofi efterhvert erstattet med et abstrakt begrep om naturen, som så igjen ble tømt for sitt innhold.
Karakteristisk i denne sammenheng er tidlig gresk
filosofi. Denne innebærer en inntil da uhørt intellektuell dristighet til å
finne frem til rasjonell tenkning til avløsning av den mytiske form for
spekulasjon som hadde kjennetegnet de forutgående epoker. De såkalte joniske
naturfilosofer beskjeftiget seg med det grunnproblem som vi har sett vokse frem
for våre øyne, nemlig problemet om forholdet mellom enhet og mangfoldighet.
Dette problemet viste seg for dem i to former. I den første form lyder
spørsmålet: Hvorledes er forholdet mellom den tilsynelatende mangfoldighet i
den verden som vi lever i, og den evige, uforanderlige substans som ligger
under alt annet som eksisterer, og som alt er sprunget ut av? I den annen form
var det det religiøse problem som reiste seg: Hvorledes er forholdet mellom det
individuelle menneske og det guddommelige som vi føler oss beslektet med, og
hvorledes kan vi best virkeliggjøre den potensielle enhet som finnes under
disse to aspekter av tilværelsen, det menneskelige og det guddommelige?
Idet den ioniske naturfilosofi besvarte det første spørsmålet, det såkalte værensspørsmålet, tenkte den seg at under alt som hadde tilfeldig eksistens, måtte det finnes en mer virkelig væren, som dermed utgjorde alle tings egentlige substans og opprinnelige prinsipp. Den identifiserte egentlig væren med naturfenomenene; vann i et tilfelle, luft i et annet. Hva som her likevel er det viktige, var at de ikke mente vann i konkret forstand, men vann som en livgivende kraft. Det var kraften som naturelementet manifesterte, filosofene fokuserte på, og ikke elementet i dets ytre, fysiske form. De erstattet altså naturfenomenet som sådant med et aspekt ved det. Og hva mer er: I enkelte tilfelle tilla disse og i enda større grad enkelte påfølgende filosofer denne naturkraft en åndelig dimensjon, idet den ble betraktet å skulle handle med fornuft og efter en plan, og at den skulle eie en ubegrenset påvirkningskraft overfor alt i universet.
I begge tilfeller ble naturen redusert til et element ved den selv og dette element igjen til et prinsipp ved selvsamme element, slik at naturen selv ble delt i en tilfeldig natur og i en egentlig, tilgrunnliggende natur, eller en natur som var virkning, og en natur som var den opprinnelige natur. Den konkrete, opplevde natur ble med andre ord erstattet med et begrep om den, et begrep som nødvendigvis måtte innebære en abstraksjon. Og hensikten var da heller ikke å vise en dypere identitet mellom den levende natur og mennesket i dets konkrete tilværelse, men å søke en prinsipiell sammenheng innenfor en abstrakt begrepskonstellasjon.
Hos Platon føres spørsmålene om forholdet
mellom enhet og mangfoldighet videre. Samtidig oppstår det hos ham en
tvetydighet som har preget europeisk filosofi siden. Mens de joniske
naturfilosofene var opptatt av prosesser og bevegelser og forsøkte å løse
problemet gjennom et tilsvarende dynamisk verdenssyn, ser Platon bort fra
bevegelsen og gjør den til noe sekundært i forhold til en høyere virkelighet,
ideenes verden, som oppfattes som evige og uforanderlige. Dermed abstraherer
han fra det som utgjør den mest håndgripelige virkelighet, bevegelse, og
fokuserer i stedet på det ubevegelige.
Det oppstår med andre ord hos Platon et skille
mellom to virkeligheter, eller rettere sagt, én virkelighet og gjenskinnet av
den, som er naturen. I Platons idélære utgjør naturen et fall fra en høyere
virkelighet. Den fysiske verden er her en ufullkommen efterligning av en ren og
fullkommen verden, en ikke-materiell verden bestående av evig uforanderlige
former, som Platon kaller ideer. Disse formene er tingene i deres sanne
skikkelse og utgjør et rike for seg; den sanne verden. Den fysiske verden og
dermed naturen utgjør på sin side et svakt bilde av den fullkomne verden.
Naturen er dermed bare et speilbilde av en mer virkelig verden; naturen har
ingen virkelighet i seg selv, men bare i den grad den peker ut over seg selv og
mot noe annet, som står utenfor den og likesom kommer til syne i den.
Men Platons filosofi skulle også komme til
påvirke utviklingen i en annen betydning. Platon er rasjonalisten som søker
kunnskap; kunnskap om det gode er det samme som vilje til å gjøre det gode,
heter det hos ham. Platon setter fornuften over alle andre erkjennelsesmåter:
Den blir den førende erkjennelse. På denne måte tar filosofien form som
fornuftserkjennelse. Men her ligger det en innsnevring av filosofien, som den
franske filosofen Henri Bergson har påpekt: Fornuften utgjør hos mennesket det
verktøy det har fått fra livet for å fungere i praktisk sammenheng. Fornuften
er med andre ord et praktisk redskap. Dets hovedoppgave er å fastholde det
bevegelige i faste og statiske former, og å skjelne fenomenene fra hverandre
ved å gi dem faste og identifiserbare navn. Fornuften fører med nødvendighet
til en utvortes erkjennelse. Den løser opp, adskiller og binder sammen i en
utvendig, mekansik og abstrakt enhet.
Således forstår man at Platon, i Bergsons
øyne, nødvendigvis måte komme til idélæren en gang gitt Platons rasjonalistiske
utgangspunkt. Hva Platon gjorde, var å absoluttere og å systematisere
menneskets praktiske oppfattelse av virkeligheten og til å fremsette denne
oppfattelse som den eneste virkelighet. Han ville, ifølge Bergson, ha kommet
til en ganske annen slutning om han hadde tatt utgangspunkt i den virkelighet
som vi umiddelbart opplever, en virkelighet som er i bevegelse og underlagt
kvalitative forandringer. Kvalitative forandringer og bevegelser går over i
hverandre; det er vanskelig å skulle si hvor den ene bevegelse slutter og den
annen begynner, og i den grad vi gjør det, tyr vi igjen til fornuften, dvs. vi
underlegger bevegelsen en statisk oppfatningsform og oppfatter den som
sammensatt av statiske punkter.
Dette har gitt filosofien en skjebnesvanger
utvikling. Å identifisere mennesket med fornuft, innebærer å opphøye den
begrepsmessige tanke til mål for mennesket. Men begrepstenkning innebærer på
sin side skiller og utvorteshet. Denne form for tenkning kom derfor på sin måte
til å forsterke skillet mellom de ulike former for væren og å gi mennesket en
individualitet som satte det både utenfor verden og seg selv. I den grad
mennesket lærte seg til å betrakte de eksistensielle spørsmål gjennom
fornuftens skjemaer, måtte det bli fremmed for naturen.
IV
Natur, kristendom og naturvitenskap — fra likegyldighet til vilkårlighet
Platons filosofi hadde ført til et brukket univers hvor naturen hadde mistet sitt innhold. Innenfor tidlig kristen tenkning og den senere moderne naturvitenskap utdypes og forsterkes dette bruddet, samtidig som mennesket vinner frem til en ekstrem individualisme. Ved å være fanget av Platons rasjonalistiske verdensanskuelse, synes mennesket ikke bare å måtte tape naturen, men å være dømt til det.
I tidlig kristen middelalder skjer det en
markant dreining i oppfattelsen av naturen i Europa. Denne dreining er en del
av en større kulturvending fra filosofien og mot religionen, hvor menneskets
frelse var det avgjørende spørsmål, og alt som ikke var relevant for frelsen,
mistet sin betydning. En første konsekvens var mennesket ytterligere skilte lag
med naturen. Det er kun mennesket som kan frelses, og naturen har i denne
sammenheng ingen betydning. Forholdet til naturen blir til likegyldighet. Eller
som kirkefedrene uttrykte det: Gud er ånd, ikke materie eller natur. Gud er
skaperen av materien og dermed av naturen. Og vi dyrker skaperen, ikke det
skapte, ikke skapningen, ikke resultatet av hans skapende kraft (Clemens av
Alexandria i det 2. århundret e. Kr.). Kirkefedrene holdt utvetydig fast på et
prinsipielt skille mellom natur og Gud og mente at vi måtte se forbi naturen
for å finne Gud. Dette skillet mellom natur og Gud var så prinsipielt viktig at
alle forsøk på å utviske det, ble fordømt som falsk lære.
Det skal likevel fremheves at kirkefedrene
samtidig hadde sans for naturens skjønnhet. Men denne sans for naturen hadde en
viktig begrensning: Det gjaldt ikke å dyrke skjønnheten i naturen for
den selv, men som et middel for å nå til Gud: Å ære den fysiske mangfoldighet
og orden utenfor oss var ensbetydende med å ære den som står bak naturen som
dens skaper og opphav. Og å prøve å forstå naturen var i kirkefedrenes
øyne helt unødvendig for den kristne. I høyden innrømmer Augustin at
naturvitenskapen kan ha verdi hvis den innskrenker seg til å fremme forståelsen
av Den hellige skrift. Det vil i praksis si at man gjerne måtte lese de antikke
og ikke-kristne forfattere hvis de ble lest for å bidra til forståelsen av
Bibelen og den kristne lære. Å undersøke verden med henblikk på dens lover
eller for å forstå hvorledes den virker, var derimot for kirkefedrene en tom
nysgjerrighet, en vana curiositas. Like så lite som naturfølelsen var
naturkunnskapen med andre ord for kirkefedrene aldri et mål i seg selv, men
snarere en hindring og en avsporing for gudsdyrkelsen.
På denne måten oppstår den spenning som er
karakteristisk for kristendommen, nemlig på den ene side hengivenhet for
naturen som uttrykk for skaperverket og på den annen side en avvisning av den
av frykt for å bli ført på avveie.
En annen konsekvens av kristendommens
verdensbilde er at mennesket står frem i sin individualitet. En forløsningsreligion
som jo kristendommen er, henvender seg til det enkelte individ; det er den
enkelte som gjennom bot og bedring skal arbeide med sin sjels frelse. Det
faktum at middelalderen også utgjorde en sterk sosial helhet og la vekt på det
ytre fellesskap i ritualer og konvensjoner, i laug og felleskap, synes
ytterligere å forsterke den sterke individualisme som gjorde seg gjeldende: Den
sosiale følelse vokste frem som en motvekt mot en begynnende individualisme,
uten denne siste ville det være vanskelig å forstå den første.
Mens den tidlige kristen middelalder vendte blikket oppover og bort fra naturen, retter naturvitenskapen og modernitetens filosofi forståelig nok blikket den annen vei. Likevel kan man si at de begge overtok hvor kristendommen hadde latt naturen være idet de førte den prosess som kristendommen hadde innvarslet, til en ende: Fra å være en nærmest likegyldig størrelse, blir naturen i moderne vitenskap og filosofi til en vilkårlig størrelse, prisgitt menneskers nåde.
I Descartes' Discours de la Méthode (1637) finnes en visjon hvor Descartes tenker seg at det blir mulig for menneskene å gjøre seg «likesom til naturens herrer og besittere». For å realisere dette setter Descartes seg fore å utarbeide en lære om virkeligheten som til forskjell fra den spekulative skolefilosofi skal gi oss praktisk kunnskap om naturen og, som han skriver, lære oss å kjenne ildens, vannets, luftens og alle himmellegemenes krefter og virkninger like godt som vi kjenner håndverkernes arbeidsmetoder. Ved å utnytte denne viten skal mennesket bli istand til å underlegge seg naturen og omskape den efter behov. Denne ambisiøse plan gjennomførte Descartes i et storslagent metafysisk livsverk som kom til å knytte hans navn fremfor alle andre til tanken om naturen som et rent nytteobjekt.
For kort å sammenfatte Descartes' filosofi kan
man si at den består i en dualisme hvor naturen stilles i direkte motsetning
til bevisstheten. Han regner således med to slags substanser. På den ene side
setter han bevisstheten med evnen til å tenke. Den første konklusjon er altså
at bevisstheten eller sjelen er en tenkende substans som er vesensforskjellig
fra kroppen. Kroppen på sin side, og dermed all materie og natur, har
vesensegenskapen utstrekning.
Utstrekning kjennetegnes på sin side av tre
egenskaper: Den kan deles opp, og de enkelte deler kan være i bevegelse eller i
hvile. Med bevegelse forstår Descartes forflytningen av et materielt element
eller legeme fra kretsen av de legemer som umiddelbart grenser til det, og som
tenkes å befinne seg i ro, til kretsen av andre legemer.
På denne måten inntrer et skarpt skille mellom
det fysiske (eller naturen) og det psykiske (eller bevisstheten). Likesom
bevisstheten må forståes på sine egen premisser, uten
noen henvisning til det fysiske, involverer det fysiske også bare materielle
faktorer som legemer, deres gjensidige fysiske kontakt med hverandre og de
bevegelser som oppstår gjennom denne kontakt. Descartes forkaster altså tanken
om en indre, sjelelig kraft som skulle drive tingene av seg selv til å vandre
fra en plass til en annen. Det er ikke ånd i stokk og sten! De enkelte legemer
flytter seg bare på grunn av en ytre årsak, det vil si på grunn av det støt de
mottar fra andre legemer i bevegelse, og bevegelsen opphører bare gjennom
motstand fra andre legemer. Uten en slik ytre påvirkning vil enhver gjenstand
forbli i sin tilstand av ro eller fortsette i samme bevegelse.
Denne forklaringsmåte innebærer hva som er
blitt kalt det mekaniske natursyn eller verdensbilde: nemlig tanken om at alt i
universet eller naturen kan forklares som et system av årsaksrekker hvor bare
stofflige elementer, deres fysiske krefter og bevegelser inngår. Hele naturen
blir her å forstå som en veldig maskin.
For på samme måte som Descartes forsøker å
forstå materien ut fra en mekanisk betraktningsmåte, søker han også å forklare
det organiske liv efter rent mekaniske lover. Alle organismer, plantelivet,
dyrene og menneskene, kaller Descartes for automater eller maskiner[i]. Disse besitter en mer innviklet
struktur enn den rene materie, men er ikke vesensforskjellig fra denne, det vil
si de virker efter bevegelseslærens lover uten at noen sjel eller hemmelig
kraft, ja ikke engang følelser, griper inn:[ii] Når svalene kommer tilbake om
våren, er det ikke noe hemmelig instinkt som råder. Tvert imot er ethvert dyr å
sammenligne med en klokke som er forhåndsinnstilt til å gjøre visse ting.[iii]
Man forstår her at hele naturen fraskrives all
form for egenverdi: Som en hvilken som helst maskin er den underlagt
menneskenes eksperimentering og manipulasjon. Ja, siden mennesket alene er i
besittelse av det høyere prinsipp som bevisstheten utgjør, får det en naturgitt
rett til å betrakte naturen som et objekt som kan manipuleres med. Ikke å gjøre
det blir i Descartes' filosofi nesten ensbetydende med et forræderi mot tanken
og dens streben efter å perfeksjonere seg.
Det nye som her kommer til i naturoppfattelsen
er det tenkende jegs selvstendige plass i forhold til den ytre natur. Descartes
kommer frem til sitt system gjennom en analyse av tanken og ut fra hvorledes
verden må være for at tanken skal nå frem til sikker kunnskap. Det er ikke en
objektiv betraktning han grunner sitt natursyn på, men en subjektiv analyse av
tankens egne forutsetninger for å kunne fungere som tanke (og ikke som en hvilken
som helst tanke, men som fornuft og rasjonell, sikker og selvinnlysende tanke).
I denne forstand kan man si at man står over en vending i naturoppfattelsen som
innebærer at det er subjektet, mennesket, som skaper naturen.
Hos Descartes møter vi altså en filosofi som
tillegger den menneskelige tanke alle rettigheter og den ytre verden ingen.
Adskillelsen mellom menneske og den ytre virkelighet er her total, samtidig som
menneskets inngrep i den ytre virkelighet er helt fri for noen som helst
skrupler. Mennesket har nesten fått en plikt til å styre over verden. Denne
tanke er blitt den moderne tids credo. En dyp samhørighet med verden er blitt
borte samtidig som en del av menneskets erkjennelsesevner, fornuften, er blitt
opphøyet til menneskets adelsmerke. Ingen gang tidligere har mennesket
fremstått som sterkere bekreftet i sin selvhevdelse og samtidig mer løsrevet
fra naturen.
V
Natur og bevissthet: et felles prosjekt?
Menneskets historie er
fortellingen om en uopphørlig fremmedgjørelse overfor en opprinnelig gitt
helhetsopplevelse av natur og menneske.
Mennesket, en fremmed i naturen, således kunne en sammenfatning av vår
tids verdensanskuelse lyde. Ovenfor har jeg påpekt etapper i denne utvikling,
og hvorfor dette bruddet på et visst tidspunkt måtte skje. Det avgjørende har
vært en abstraksjon av naturen, hvorved den ble tømt for ethvert selvstendig
innhold og dermed for enhver mulighet til å kunne tjene som identifikasjon og
referanse for mennesket. Denne abstraksjon bunner på sin side i hva man kunne
kalle den ensidige fornuftsdyrkelse i vestlig filosofi. Fornuften eller
refleksjonen er i sitt vesen adskillende, oppløsende, og skiller mennesket fra
naturen, ja har endt med å skille naturen endog fra sin egen natur. På denne
måten har det lagt seg over den konkret erfarte natur en natur nummer to, som
er rent konseptuell og et artefaktum, en tankekonstruert natur.
Vår arv er motsigelsen mellom den spontant
opplevde natur og den konseptuelt, abstrakte natur. Og denne motsetning er så
meget mer dramatisk fordi den sistnevnte, natur nummer to, har en tendens til å
fortrenge natur nummer én, slik at den konstruerte natur blir den egentlige
natur.
Veien fremover må være å overkomme denne
motsetning, dvs. å bringe vår bevissthet om naturen i samklang med den
intuitivt erfarte natur. For å ta et skritt i denne retning synes det som om vi
bør begynne med bevisstheten selv. Den abstrakte natur er et produkt av
bevisstheten, har jeg sagt, men spørsmålet er: av hvilken bevissthet?
Det ville bli meget enklere å besvare
spørsmålet om man fastholdt at den konstruerte natur er et produkt ikke av
bevisstheten i seg selv, men av én type bevissthet. Samtidig ville vi kunne se
en løsning hvis vi også forstod at stilt overfor spørsmålet om forholdet til
naturen, stilles den menneskelige fornuft overfor et spørsmål den ikke er skapt
til å løse. Formet som den er for å ha et praktisk grep på sitt objekt, er den
ikke ment å skulle utforske objektet i teoretisk forstand, dvs. for å nå frem
til en innsikt i objektet i seg selv utenfor ethvert praktisk formål.
Hvorledes, kan man da spøre, skulle man kunne løse problemet om et fellesskap
mellom bevissthet og natur når man har lagt inn en motsigelse i selve det
spørsmål som reiste problemet?
Spørsmålet kan illustreres med en tanke fra
den franske filosofen Gabriel Marcel. Han skjelner mellom to typer tanker: den
oppløsende tanke, dvs. fornuften i snever forstand, og den gjenvinnende eller
gjenopprettende tanke, som for Marcel er en refleksjon som anvendes mot
refleksjonen for å avsløre dens selvmotsigelser. Hvorledes dette foregår, kan
illustreres ved følgende: Den vanlige refleksjon forsøker å beskrive naturen
ved å tillegge den forskjellige definerende predikater. Gjennom en uendelig regress kommer den så til en helt abstrakt begrepsdefinisjon omtrent på samme måte som
en psykolog ville si om f.eks. kjærlighet at den er identisk med «livsvilje»,
«libido» eller «vilje til makt».
Nu er det fullt mulig å gå den motsatte vei
idet man stopper den analytiske uendelige regress og ved en ny refleksjon over
analysen stiller spørsmålet om den tilgrunnliggende, den første forutsetning
for analysen, utgangspunktet for den vanlige refleksjon. For å komme dit,
følger man leddene i den vanlige refleksjon etappe for etappe bakover gjennom
en omvendt regresjon helt til man kommer til selve spørsmålet: "er denne
natur som jeg spør om hva er?" Her er man kommet til det
grunnleggende spørsmål, betingelsen for analysens tankerekke: Man har så å si
fanget inn refleksjonen i et hjørne. For dette spørsmål forblir selv uten svar
på den vanlige refleksjons plan. Denne vil svare tilfeldig ja eller nei, alt
efter som den foretrekker. Den metafysiske refleksjon tar nu som utgangspunkt
for sin videre
spørren nettopp dette spørsmål som utgjør forutsetningen for den vanlige
refleksjon, idet den spør efter betingelsene for å stille dette spørsmål. Den
oppdager da at hvis det overhodet er mulig å stille det, er det fordi det
eksisterer et opplevd fellesskap mellom meg og naturen, at jeg er delaktig i
den, kort sagt, at jeg ikke lenger er adskilt og enestående. Således vil
refleksjonen måtte komme til at det "inne i meg finnes et noe som er mer
enn meg selv". Samtidig innsees at dette noe er udefinerbart og
uformulerbart fordi den utgjør en del av min væren, den felles værensgrunn som
gjør enhver refleksjon over naturen mulig og derfor ikke selv er tenkbar.
Spørsmålet om et fellesskap mellom bevissthet og natur opphever her seg selv
idet det omformes til en intuitiv appell som stiger opp til oss fra en dypere
væren enn min egen.
Denne appell er den intuitive opplevelse av
med-væren mellom vår bevissthet og naturen. Dette innebærer at går vi dypt nok
ned i vår bevissthet, erfarer vi forholdet mellom natur og bevissthet som
eksistensielt og som delaktighet.
Det er altså gjennom en dypere forståelse av
bevisstheten at naturproblemet må finne sin løsning. Og moderne psykologi og
filosofi kommer oss på dette punkt imøte ved å gi oss et nytt og anderledes
bilde av bevisstheten enn hva vi tidligere har hatt. De har lært oss å betrakte
bevisstheten som en strøm av ustanselige forandringer og bevegelser. På denne
måten er det blitt innført et dynamisk perspektiv i synet på den: Den består
ikke av statiske tilstander som likesom ligger ved siden av hverandre og som
man kan betrakte suksessivt. Eller rettere sagt: Under den vanlige, daglige
bevissthet, som nettopp utgjør en slik statisk, logisk bevissthet, ligger en
dypere bevissthet, et dypere jeg, som er rent dynamisk. Det karakteristiske for
dette dypere jegs tilstander, er at de, til tross for at de utgjør en strøm,
aldri forsvinner. Det er ikke en strøm av tilstander som følger efter
hverandre, tvertimot gjennomtrenger de hverandre, ligger i hverandre, farver
hverandre og på denne måten bevarer hverandre. Jeget eller bevisstheten er i
ethvert øyeblikk rikere enn det var i det foregående øyeblikk, således lyder
den grunnleggende tanke hos filosofene, og dette skyldes at hver ny tilstand
smelter sammen med de foregående og gir helheten et nytt kvalititaivt preg som
de ikke hadde før. Den filosof som klarest har vært eksponent for denne tanke,
er Bergson. Hans begrep om la durée uttrykker denne dynamiske og
skapende bevissthet. Derved har han stilt bevissthetsproblemet på et nytt
grunnlag, samtidig som han har gitt nye perspektiver til forståelsen av tiden.
Det dypere jeg, som utgjør en ren dynamikk og
ren tid, unndrar seg våre vanlige erkjennelsesformer. Den rasjonelle
erkjennelse er som nevnt støpt i formen av det statiske. Dette vil si at den
ikke kan gripe det dypere jeg, vår indre bevissthet, eller tiden, uten i en ren
symbolsk form. En slik symbolsk erkjennelse av den indre virkelighet går
igjennom hele filosofihistorien, like fra filosofiens begynnelse og frem til
vår egen tid. Men også en annen konsekvens følger: Hvis det statiske i
tilværelsen bare er en skorpe ved all væren, hvis det under de stivnede lag av
vår perseptuelle og konseptuelle virkelighet finnes en annen som er dynamisk,
og ikke bare for bevissthetens vedkommende, men for all væren, da følger det at
vår vanlige erkjennelse ikke bare er symbolsk når det gjelder erkjennelsen av
vår indre virkelighet, men for all virkelighet overhodet.
Man vil forstå at et slikt syn må få viktige
konsekvenser for synet på naturen. Den naturoppfatning som vi lever med, er ut
fra denne tanke altså ikke annet enn en symbolsk naturoppfatning, konstruert av
mennesket selv for spesifikke menneskelige behov. Ergo er vårt naturbilde et
konstruert bilde, et artefaktum, likeså kunstig som ethvert annet verktøy
konstruert av mennesket.
Disse tanker om en anderledes indre
virkelighet enn den vi vanligvis forestiller oss, får følger med henblikk på
spørsmålet om den menneskelige individualitet. Innenfor den nye tanke er
bevisstheten per definisjon plastisk og dynamisk. Hvert lite inntrykk som den mottar,
forandrer helheten, og dette i den den grad at man kan si at den ikke er den
samme som den var i det foregående øyeblikk. Denne stadige organiske vekst på
bevissthetens område er samtidig betingelse for all personlig vekst.
Individualitet får her en ny betydning: Den antyder ikke den uforanderlige og
samme personlige kjerne gjennom alle omskiftelser, men tvertimot en
personlighet som stadig er i forandring og utvikling. Individualiteten ligger
her mer i den felles retning eller det felles skapende driv som alle
tilstandene uttrykker snarer enn i en stivnet kjerne av overflatetilstander.
Det er lett å innse at naturen utgjør en
privilegert leverandør av disse inntrykk hvorav personligheten og
individualiteten næres. Mer enn noe annet fenomen finner man i naturen selv
konkretisert en dyanmikk av former, opplevelser og skapende kraft som er intimt
knyttet til bevissthetens egen anstrengelse. Det er derfor nærheten til og
samværet med naturen representerer en umiddelbar utvidelse og berikelse av
personligheten. På denne måten befordrer naturen en dypere menneskelige
individualitet og personlighet.
Derved reddes også naturen. Naturen utgjør
forutsetningen for menneskets væren nettop fordi den er implisert i dets væren.
Den er dette noe i meg som er mer enn meg, som Marcel skriver om.
En slik tanke gjør naturen til subjekt og ikke til et passivt objekt. Naturen
er ikke lenger likegyldig for oss, eller vilkårlig. Den er agens, noe
som handler, og hvis virkninger vi umiddelbart opplever, ja lever med, i vårt
indre. Og i samme grad som den er agens og subjekt, åpnes det også opp for at
den kan bli bærer av etiske verdier.
I samme forstand som man lærer seg å se at
naturen gjør noe med oss, lærer man seg også å se naturen under en dynamisk
synsvinkel. Jeg tenker ikke her på de ytre fysiske prosesser, men på den indre
skaperkraft hvorav det ytre bare utgjør den stivnede skorpe. For at naturen
skal være medskaper av vår personlighet og dermed ha del i denne, må den selv
være formet av en tilsvarende skapende kraft og bevegelse som man finner i
bevisstheten. Naturen har altså en innside, og det er denne innside som, mer
enn dens ytterside, den menneskelige bevissthet står i intuitiv og sympatisk
kommunikasjon med.
Innledningsvis
var det tale om enhet og mangfoldighet. Historien har svingt fra en periode
karakterisert av en ekstrem enhet på bekostning av mangfoldigheten, til det
motsatte. Man kunne si at disse to poler, den opprinnelige konsubstansialitet
og den moderne periode med dens vekt på menneskets selvhevdelse, utgjorde to
ytterpunkter, hvor det motsatte perspektiv i hvert tilfelle ble undertrykt, og
hvor de var fremmede for hverandre.
Det kan synes som om denne pendelsvingning fra
den opprinnelige enhet til oppløsningen i det radikale mangfold var nødvendig
for at det moderne mennesket i det hele tatt skulle kunne oppstå. Det måtte på
et visst tidspunkt skje et brudd med den tilgrunnliggende enhet og en
utspredning av det potensielle innhold i det ene. Betingelsene for dannelsen av
en sivilisasjon lå her.
Samtidig synes det like nødvendig med på et
visst tidspunkt den tilbakesvingende pendel. Det kan synes som om det er
nødvendig med gjenopprettelsen av en enhet uten at individet forsvinner. Alle
tanker om sosial forpliktelse og etisk ansvar synes å føre dit. Et positivt
begrep om individet forutsetter et hele som individet er definert ved.
I den første pendelsvingning var naturen
taperen. Den ble det annet, det som ikke gjorde seg selv gjeldende, bunnfallet
i prosessen. En ny, gjenopprettende enhet, må derimot inkludere naturen. Ja,
det er bare gjennom en slik høyere og kvalitativ forskjellig enhet, hvor
naturen inngår som aktiv med-væren og opphører med å være et tomt skall, at
mennesket kan vinne en positiv individualitet. Individualitet og natur er
således to sider av samme prosjekt: Den ene betinger den annen hvis man skal
komme ut av den spaltning i tilværelsen som kjennetegner det moderne menneskets
livsanskuelse.
[i] Det er heller ikke noe
prinsipielt skille mellom naturens «maskin» og en hvilken som helst maskin som
er laget av menneskene, men bare den forskjell at naturen er litt mer subtilt
innrettet enn det som er et produkt av menneskenes virksomhet.
[ii] Sansekvalitetene (lukt, smerte,
tyngde, varme og kulde) har ingen plass i den fysiske verden. De er tilstander
i den menneskelige bevissthet og intet annet.
[iii] Efter Descartes skrev den franske
naturforskeren Georges-Louis de Buffon på 1700-tallet at den sikkerhet og
besluttsomhet som dyrene handler med, viser på en gang både deres mekaniske struktur
og deres dumhet. Ja selv hos Rousseau, som ofte er blitt betraktet som skaperen
av den romantiske naturfølelsen, finner man denne oppfatning, som i følgende
passasje: «Jeg ser ikke annet i ethvert dyr enn en sinnrik maskin, som naturen
har gitt sanser slik at det kan trekke seg selv opp igjen og til et visst punkt
beskytte seg mot alt det som kan ødelegge eller forstyrre den. [Dyret] velger
eller vraker av instinkt […] hvilket bevirker at dyret ikke kan fravike den
ordning som det er foreskrevet, selv når dette ville være gunstig for det […].
Slik kunne en due dø av sult ved et fat fylt med de beste kjøttsorter, og en
katt på hauger med frukt eller korn, selv om de begge utmerket godt kunne ha
livnært seg med den føde som de lar ligge, om de hadde bestemt seg for å
forsøke.» (Discours sur l'origine et les fondements de l'inégalité
parmi les hommes, Amsterdam, 1755. Sitert efter norsk oversettelse ved
Turid Lillås: Om ulikheten mellom menneskene — dens opprinnelse og grunnlag,
Oslo, 1984, s. 40.)