av Nils Faarlund
Norge har
en sterk friluftslivstradisjon. Denne tradisjonen går tilbake til en gruppe
mennesker som ikke levde sitt dagligliv i "fri" luft - til borgere i
byer og tettsteder eller til vitenskapsmenn, kunstnere og velsituerte som levde
et bymessig liv. Vi finner særlig velartikulerte fremstillinger av og
vitnesbyrd om norsk friluftslivs egenart fra siste halvdel av forrige århundre
og de første tiår av nittenhundretallet. Blant kunstnerne kan nevnes nasjonale størrelser
som Wergeland, Bjørnson, Ibsen og Asbjørnsen, men
også en lang rekke mindre kjente forfattere som Caspari, Zapffe og Rubenson. Forgrunnsfigurer blant vitenskapsmenn var
professorene Keilhau, Nielsen og Nansen.
Kildene
fra tiden rundt århundreskiftet er entydige, sterke og klare når det gjelder
friluftslivets verdier. Forfatteren C.W. Rubenson gir
kanskje den enkleste og mest omfattende oppsummering i en omtale av friluftsliv
til fjells i en artikkel fra 1914:
"- I ethvert normalt menneske
er der en dyp trang til at føle samhørigheten med naturen, overbevise sig om,
at hans sind eier røtter, som endnu
ikke har tapt sit tak i jorden. Det er denne trang
som driver os byfolk ut til havet, ind i skogene, op paa fjeldet."
Rubenson
bekrefter at det er "byfolket" som trenger friluftsliv ved at de til
daglig (selv i den tids byer og tettsteder) var avskåret fra opplevelsen av å
ha ”røtter i jorden” – i den frie natur. Hvor sentral denne opplevelsen var for
nordmenn den gang illustreres best med Bjørnsons ord:
"- Ja, vi elsker dette landet
som det stiger frem,
furet, værbitt over vannet
med de tusen hjem."
Folk
hadde selvsagt sine røtter i familien - i de tusen hjem" - men først og
fremst i landet ("som det stiger frem"). Det er ikke snakk om en
abstrakt nasjonalfølelse i nasjonalsangen. Hovedtemaet er landet - "furet,
værbitt over vannet" - det er den frie natur som er røttene for det gode
liv i landet.
Første
verdenskrig og de økonomiske og sosiale krisetider som fulgte, førte for mange
med seg en elementær kamp for tilværelsen. Det sosiale klima var urolig. Det
var mer håndfaste spørsmål å stri med enn friluftsliv.
Visst
leves friluftsliv. Det skrives også om friluftsliv. Men de taleføre i landet
bruker ikke lenger trykksverte på sin samfølelse med natur. Når så en ny
verdenskrig bryter ut, en krig som også Norge trekkes direkte inn i, opplever
vi en generasjon eller to som lite akter på å klargjøre friluftslivets egenart
og verdi.
Tiden
etter 1945 var gjenreisningens tid. Okkupasjonen styrket selvsagt
nasjonalfølelsen og solidariteten. Men det var gjenreisningen av "de tusen
hjem" som opptok alle. For å makte denne kjempeoppgaven tok man i bruk
moderne teknologi - en arbeidsstil som hadde bevist sin styrke under
verdenskrigen. Teknologien skulle danne basis for gjenreisningen i form av et
produktivt næringsliv, og en tidsmessig gjenoppbygning. En tidsmessig
gjenoppbygning av. "de tusen hjem" førte imidlertid med seg en
konflikt som man i arbeidets hete ikke riktig tok inn over seg. Prioriteringen
av en rask og moderne gjenoppbygning, fornyelse og komplettering av "de
tusen hjem" ved hjelp av moderne teknologi måtte gå på bekostning av
landet ("som det stiger frem"). Inngrepene i den frie natur ble etter
hvert store og omfattende (kraftutbygning, råstoffuttak, veianlegg,
boligbygging, o.s.v.). Men okkupasjonstidens nasjonalfølelse og solidaritet
førte til at folket så å si sto samlet bak valget av en levemåte grunnet på
industri og teknikk. Landet ("furet, værbitt over vannet") var stort
nok til å tåle inngrepene, mente man, uten å gi seg tid til
konsekvensvurderinger i forkant.
Hadde tyve- og tredveårene vært en
trang tid for friluftslivet, ble førti- og femtiårene
den kalde skulders tid. Den enighet om friluftslivets grunnlag som Rubenson sammenfattet i 1914 med ordene: "I ethvert
normalt menneske er det en dyp trang til at føle samhørigheten med
naturen..." (Rubenson, 1914) ble møtt med
forestillingen om at mennesket er uendelig tilpasningsdyktig. Vitenskapen viste
vei, denne gangen den vitenskap om mennesket som var blitt ugjendrivelig
gjennom å ta i bruk naturvitenskapelig metodikk - den samme metodikk som hadde
hatt slik fremgang i gjenreisningsarbeidet. Arvtakerne til den norske
friluftslivstradisjonen markerte seg knapt i etterkrigstiden - det gjaldt
foreninger såvel som enkeltpersoner. Motstanden mot
at stadig mer fri natur skulle tas i bruk til økonomiske formål kom helst fra
enkeltstående grunneiere. Støtte fra enkelte vitenskapsmenn eller kunstnere var
til liten nytte. Grunneiernes protest ble helst sett på som egeninteresse i
motsetning til den nasjonale fellesinteressen, og var således å forstå som
manglende solidaritet. Kunstnerens følelsesmessige engasjement mot utbygning
kunne ikke hamle opp mot en teknisk/ økonomisk begrunnelse i form av harde
data. Vitenskapsmannen sto riktig nok solidere i kraft av sin fornuftbaserte
oppfatning, men når en nytte-verdi betrakning ble lagt til grunn, måtte også videnskapsinteressene se seg slått.
Norsk
friluftsliv måtte altså i løpet av mindre enn ett århundre se seg redusert fra
å være et vel etablert innslag i vår kultur i tråd med nasjonale følelser og
interesser (sml. bl.a. Fridtjof Nansens sentrale plass i unionsoppgjøret) til
en sped og bokstavelig talt udefinert bevegelse som langt på vei levde på nåde
i et herre-knekt forhold til den teknisk/økonomiske
utviklingen.
Skadevirkningen
ved en slik utvikling lå ikke bare i at stadig mer av landet ble tatt i bruk
til formål i arbeid og fritid som utelukket muligheten for tradisjonelt
friluftsliv. En annen alvorlig konsekvens var at friluftslivets egenart etter hvert
fikk så liten oppmerksomhet at begrepet så å si mistet alle sine kjennetegn og
derfor kunne overtas av de forskjelligste interesser.
Og
betegnelsen friluftsliv er interessant fordi vi har med et pluss-ord
å gjøre. Nettopp den sosioøkonomiske utviklingen etter siste verdenskrig har
gjort betegnelsen friluftsliv interessant økonomisk og politisk. Betegnelsen er
så interessant fordi vi i dag leveri et urbanisert samfunn der det har oppstått
knapphet på "fri" luft; det er knapphet på kroppslig utfoldelse av
annet slag enn idrettsaktiviteter og det er knapphet på "meningsfylt"
fritidsaktivitet. Betegnelsen friluftsliv gir nettopp den form for paraply som
kan samle alle disse knapphetsforholdene. I andre økonomisk velstilte land har
man gitt slike tilbud en annen paraplybetegnelse, nemlig "recreation" eller "Erholung".
Fremgangen for salgsarbeidet utenlands for "recreation"
har vært så stor og så lovende at det også her til lands er tatt en rekke
initiativ til markedsføring av fritidsaktiviteter under merkelappen
friluftsliv. Bruken av betegnelsen friluftsliv for utendørs rekreasjon eller
fritidsaktiviteter støttes fra økonomisk interesserte hold opp av reklame,
markedsføring og PR styrt mediaomtale (f.eks.
beretninger og utstyrsomtale). I løpet av de siste ti - femten år har denne
virksomheten gitt resultater. Disse resultatene lar seg avlese i folks utendørs
fritidsvaner i form av hva de gjør, hvor de drar, hvilket utstyr de velger,
o.s.v. En slik registrering kan skje i form av systematiske undersøkelser, men
også ved å følge oppmerksomt med i utviklingen over år. Ikke uventet vil
resultatene av sosiologisk anlagte undersøkelser over folks fritidsvaner i
friluft føre til en annen begrepsbestemmelse for friluftsliv enn den som følger
av kjennetegn for tradisjonelt friluftsliv.