HVORFOR
ER FRILUFTSLIV EN TAPER I KAMPEN OM ØKONOMISKE RESSURSER?
Av Hans B. Skaset
Foredrag
holdt 4. juni under landskonferansen om friluftsliv i Tromsø, 2.- 4. juni 2004.
Utarming
Forestillingen om friluftslivet som en taper i
kampen om økonomiske ressurser, bygger bl.a. på erfaringer fra kontakt med og
opphold i det ”indre liv” i friluftslivsorganisasjoner. Det er en utbredt
oppfatning internt i organisasjonene at arbeidet med å spre kunnskap om og
ferdigheter i friluftsliv, samt sikre områder og opparbeide stier og
rasteplasser, m.m., hemmes av mangel på penger. Ambisjonen om å bringe
friluftslivet ut til andre enn dem som er født inn i kulturen, eller som
plukker den opp i kraft av utdanning, inntekt og gode kontakter, blir etter
hvert illusorisk.
Den økonomiske utarmingen fører til at
aktivitet reduseres og initiativ uteblir. Det kan finnes tegn til fordekt
oppgitthet. ”Tomgangsaktivitet” blir en del av hverdagen innenfor
organisasjonene, dvs. det møtes, snakkes og planlegges, men uten den drivende
kraft, glød og glede som preger virksomhet det er stor tro på skal bli til
virkelighet.
Friluftslivsorganisasjonenes følelser av
tilkortkomming og maktesløshet
understrekes av den økonomiske og offentlige vellykkethet som preger andre deler av det en tidligere
benevnte ”fritidssektoren”. For eksempel er idrettslivet
i den grad møtt med politisk omsorg og økte offentlige overføringer, at det
tidligere likeverdige partnerskapet mellom ”idrett og friluftsliv” i dag
oppleves som paradoksalt og uvirkelig. ”Partneren” har politisk støtte så det
virkelig monner, og omfattende medieomtale sikrer eksponering av
privatkapitalens omfattende interesse for det vellykkede og presterende
idrettsmennesket. Idrettskulturen har suksess som framskutt representant for moderniteten:
det urbane, - foranderlige, - grenseoverskridende, - globale og - uforbeholdent
kommersielle livsmønster.
Friluftslivskulturen er snarere bærer av
motsatsen: bevaring og beskyttelse av natur og miljø, fastholding av livsformer
og kulturelle verdier tilhørende tidligere generasjoner, og motstand mot
”urbanisering” av hytteliv og ferdsel i utmark og fjellområder.
Image-
og identitetsjag
I et ”image”- og
identitetsjagende samfunn har tydeligvis friluftslivet tapt sin verdi for dem
som styres av tidsånden. Men - er ikke det
snarere et forhold til glede og bekreftelse enn til underlegenhetsfølelse og
oppgitthet? Er det ikke heller slik at friluftslivets credo setter søkelyset på
helt andre verdier enn dem tidsånden gjenspeiler, og at en følgelig bør prise
seg lykkelig over ikke å ha blitt sugd inn i den malstrøm som truer med å sluke
tidligere forbundsfeller?
Det enkle liv i naturen, preget av stillhet,
respekt og samhørighet med flora og fauna, og med utpreget sans for å bevare og
videreføre miljø og natur i mest mulig uberørt stand, er ikke utpreget salgbart
og omsettelig i en medieridd og markedsorientert samtid. Én ting er at det
enkle friluftsliv ikke er direkte omsettelig i markedet. Noe helt annet er det
at offentlige myndigheter ikke ser ut til å føle et ansvar for organisasjonenes
mulighet til å fremme friluftslivets gleder og fortrin for barn og unge, nærest
som motvekt og ballast, på veien til frie valg fram gjennom livet. Hva kan
grunnene være til at offentlige myndigheter på én og samme tid snakker varmt om
friluftslivet som mål og middel, og hevder alles rett til å ta del i de gleder
turer og opphold i rimelig uberørt natur kan gi, men samtidig unnlater å følge
opp på måter som kan bidra til at dette blir virkelighet?
Familiebasert
overlevering
Kan det være at offentlig myndighet reelt tror
friluftslivstradisjonen fortsatt er så sterk i Norge at familiebasert
overlevering av grunnsyn og livsform fortsatt vil holde stand, med løse
medlemsorganisasjoner som hyggelige støttespillere bak privatsfærens antatte
bærekraft? Siden slike tanker holdes oppe av et ideologisk grunnsyn som ikke
har dominert norsk politikk i etterkrigstiden, er det vanskelig å tro at
fraværet av tiltak med sikte på implementering av offentlig mål, har sin bakgrunn
i en slik ideologi.
Det er nok snarere grunn til å frykte at
mangelen på statlig/offentlig friluftslivspolitikk, gjenspeiler feltets lave
prioritet i praktisk politikk. All hyggelig oppmerksomhet i meldinger og
festtaler kan være oppriktige nok, og svært godt ment fra konsipistenes side,
men fører ikke til uttelling når budsjettpostene skal avstemmes. Da teller
realpolitikken framfor symbolpolitikken.
Det er for øvrig lite å risikere ved å unnlate
å følge opp vage lovnader ovenfor friluftslivet. Den påfølgende kritikk er
spredt og kortvarig, og preges fort av usikkerhet, ubehag og dårlig
samvittighet. Å mase om offentlige penger til det mange oppfatter som et privat
fritidsanliggende, gir ikke bred dekning verken i mediene eller aktiv
oppslutning fra medlemmene. Friluftslivsorganisasjonene har ingen tradisjon for
å ta løs på politiske myndigheter. De er preget av sin private, borgerlige
herkomst og kultur, og finner ingen ekte glede i et politisk oppgjør med
statlig eller annen offentlig myndighet.
Dette vet selvfølgelig politikere og
byråkrater å utnytte til fulle, når situasjonen krever det.
Etter
disse litt spredte og generelle innledende synspunkter, er det naturlig å
bevege seg over i det mer konkrete og håndfaste. Hvilke fakta har vi å forholde
oss til som kan underbygge påstanden om at friluftslivskulturen blir
stemoderlig behandlet av staten?
Budsjettmessig
marginalisert
I årets statsbudsjett finner en at
Miljøverndepartementet (MD) over sitt sentrale budsjett overfører vel 13,6
mill. kroner til fire organisasjoner en må kunne regne som
friluftslivsorganisasjoner: Norges Naturvernforbund, Den Norske Turistforening
(DNT), Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) og Friluftslivets
Fellesorganisasjon (FRIFO). I snitt blir dette ca. 3,4 mill. kroner per
organisasjon.
Sammenligner en de statlige overføringene til
de tre relativt rene faglige friluftslivsorganisasjoner - Norges
Naturvernforbund, Den Norske Turistforening og Norges Jeger- og Fiskerforbund,
med tilsvarende faglige organisasjoner innenfor idrettslivet,
dvs. særforbundene i NIF-systemet, finner en at 20
(av 55) særforbund mottar (2003) mer enn 3,4 mill.
kroner fra Kultur- og kirkedepartementet (KKD).
Spørsmålet blir så: Hvilke vurderinger legger
staten til grunn for å vurdere Norges Naturvernforbund og Norges Motorsportforbund som likeverdige samfunnsredskaper, utmålt
i støttebeløp? Eller Den Norske Turistforening og Norges Golfforbund, eller
Norges Jeger- Fiskerforbund og Norges Padleforbund? Hvorfor er samfunnets
interesser for Norges Naturvern-forbund, Den Norske
Turistforening og Norges Jeger- Fiskerforbund vesentlig mindre, mål i
økonomiske støtte, enn for særforbund for friidrett,
gymnastikk og turn, håndball, kampsport, orientering, ski, skiskyting, volleyball,
osv.?
FRIFO, som presenterer seg som
fellesorganisasjon for friluftslivet, med 12 tilsluttede organisasjoner av
nokså ulik karakter, mottar i år 2,023 mill. kroner i støtte fra MD. FRIFO ble
etablert i 1989 med det formål å representere friluftslivets organisasjoner
overfor staten, og samtidig være statens kanal til organisasjonslivet.
En bevilgning på ca. 2 mill. kroner etter 15 års virke, tyder på at verken MD
eller medlemsorganisasjonene har noe sterkt ønske om å gjøre FRIFO til et
myndig og artikulert fellesorgan for friluftslivet. Det er interessant at en av
medlemsorganisasjonene i FRIFO, DNT, mottar ca. én mill. kroner mer i direkte
støtte fra MD enn FRIFO. Det sier noe om hvem som var først, hvem som har
status, og sannsynligvis – hvem som har innflytelse i denne relasjonen.
I tillegg bør en å ha klart for seg at tre av
de tolv som omtales som medlemsorganisasjoner, er reelle medlemmer i Norges Idrettsforbund (NIF) i egenskap av særforbund, med basis i NIFs lov. Som særforbund
i NIF nyter disse organisasjonene godt av de overføringer NIF årlig mottar fra
staten (KKD), hvilket i 2003 for disse tre særforbund
til sammen utgjorde vel 11,3 mill. kroner. Særforbund
i NIF kan ikke samtidig være tilsluttet annen organisasjon som har motstridende
interesser til NIF, eller - som svekker medlemmets lojalitet til NIF-systemet.
Konsekvensene er at de tre bare kan delta i FRIFO så lenge FRIFO ikke har noen
myndighet over deres virksomhetsfelt, eller på noen måte motarbeider NIFs
interesser. En fjerde såkalt medlemsorganisasjon i FRIFO befinner seg i praksis
i samme situasjon som de tre særforbund (Skiforeningen).
De spørsmål som på bakgrunn av slike fakta
melder seg om FRIFO-organisasjonens mulighet som
kampredskap for friluftsinteressene, lar jeg ved denne anledning bli hengende i
luften.
Overhode å nærme seg en sammenligning mellom
FRIFO og NIF med henblikk på statlige overføringer, er meningsløst, av den
enkle grunn at de to paraplyene har så totalt forsjellig bakgrunn, funksjon,
status og makt. Selv årets NIF-fadeser endrer ikke på dette grunnleggende
forhold!
Direktoratet for naturforvaltning (DN) får sin
bevilgning over MDs budsjett. Til rene friluftslivsformål finner en tre poster
i DNs budsjett: Båndlegging av friluftsområder 32,405
mill. kroner; tilskudd til friluftslivstiltak 8,170 mill. kroner og
Friluftsrådenes Landsforbund 5,3 mill. kroner. I sum utgjør dette knapt 45
mill. kroner, et beløp som i seg selv har en viss størrelse. Imidlertid,
trekker en ut pengene til båndlegging av områder, står en igjen med ca. 8 mill.
kroner til friluftslivstiltak, og vel 5 mill. kroner til FL-organisasjonen.
En kan også på dette avsnitt foreta
sammenligninger det er rimelig saklig grunnlag for. Beløpet til båndlegging av
friluftsområder bør kunne vurderes opp mot KKDs
bevilgninger til bygging av idrettsanlegg i kommunene. Denne bevilgningen er i
år på 646 mill. kroner. I tillegg kommer et eget anleggsprogram for
”pressområder”, dvs. et storbyprogram, på 68 mill. kroner. Når en tar med i
betraktningen at idrettslag og kommuner hver minst må betale et tilsvarende
beløp for å få tak i de ca. 700 mill. kronene staten stiller til disposisjon,
kan en ikke unngå å skjønne at ubalansen i kampen om areal, er dramatisk ulik
for idretts- og friluftslivsorganisasjonene.
Det er heldigvis ikke slik at disse
organisasjonene til vanlig står mot hverandre. Men - det hender selvsagt, for
eksempel blir golfbaner innimellom et stridstema. Hovedpoenget er at
friluftslivsorganisasjonene kunne ha sikret allmennheten tilgang til en rekke
verdifulle områder, til dels av stor kulturell verdi, om midlene til
båndlegging hadde hatt en relasjon til behovet i nærheten statens støtte til
anlegg for det urbane idrettsliv.
DNs støtte til FL kan sammenlignes med KKDs
støtte til idrettskretsene - via NIF. FL-organisasjonen
omfatter i dag 18 interkommunale friluftsråd, mens idrettskretsene er
fylkesbaserte og således utgjør 19. Det er en forskjell i dekning på
landsbasis, men ikke i den grad at en sammenligning blir helt uinteressant.
Slår en sammen tilskuddet til aktivitetstiltak med støtten til FL, kommer en
opp i ca. 13,4 mill. kroner. Det tilsvarende beløp over KKDs
spillemidler til dekning av personell- og aktivitetsutgifter i idrettskretsene ligger
inneværende år i området 50 - 60 mill. kroner.
Den situasjon som her er beskrevet med
grunnlag i de statlige overføringene til henholdsvis idretts- og
friluftslivsformål, viser etter min vurdering en helt urimelig ubalanse. Det
trenger seg naturlig på et behov for å forstå hvorfor denne situasjonen har
oppstått, og hva som eventuelt kan gjøres for å bringe friluftslivets
interesser mer i fokus hos statens aktører.
Friluftslivet
”lillebror”
I forbindelse med omtalen av opprettelsen av
Miljøverndepartementet i 1972, skriver Goksøyr et.
al. bl.a. følgende: ”Men i den offentlige
økonomi var friluftslivet blitt en lillebror i forhold til den idrettsbevegelse
det gjerne ville sammenligne seg med når det gjaldt samfunnsnytte.” (Kropp,
kultur og tippekamp. Universitetsforlaget 1996, s. 53.) Opprettelsen av MD ga
åpning for støtte til friluftslivet, men friluftslivsinteressene hadde mistet
26 etterkrigs-år i forhold til idretten!
DNA,
gjenreisningen og idrettssaken
Før jeg tar fatt i viktige hendelser i årene
like etter siste verdenskrig, vil jeg ganske kort hente opp noen få fakta fra
tiden like før og under krigen. Da Det norske arbeiderparti (DNA) i 1930-årene
kom seg løs fra kommunistene, og etter hvert siktet seg inn på å bli et
folkeparti, var idrettssaken en del av partiets program. Trygve Lie, som i 1935
ble justisminister i den første DNA-regjering, var formann for Arbeidernes
Idrettsforbund (AIF) fra 1931 inntil han gikk inn i regjeringen. Rolf Hofmo var Trygve Lies sekretær i AIF i hans
formannsperiode, og i resten av perioden fram til krigen og idrettsstreiken.
Poenget med denne historiske opphentingen er
ikke å følge opp med bekreftende detaljer, men kun å konstatere at idrettssaken
var koplet tett til DNAs politikk og ledende personer (Einar Gerhardsen, Oscar
Torp, Trygve Lie). Dette forholdet vedvarte, og forsterket seg under krigen,
ikke minst gjennom felles erfaringer og samliv i fangeleire, ikke minst i
Tyskland. DNAs etterkrigsprogram hadde i stor grad
røtter i tanker utformet av DNAs fremste folk, som var blant Tysklandsfangene.
Disse tankene fulgte med inn i prosessen under sluttfasen av sammenslutningen
mellom AIF og Landsforbundet for idrett, og ble avgjørende for etableringen av
en statlig idrettspolitikk og en statlig forvaltning. Denne formgivingen av norsk
idrettspolitikk fant sted i 1945-46, og endte med opprettelsen av Norges
Idrettsforbund i 10.-12. februar 1946, stortingsvedtaket om etablering av
Statens idrettskontor (i Sos.dep.) fra 29. mai 1946,
og vedtaket om tippeloven 5. juni samme år.
Rolf Hofmo tiltrådte
som sjef for Statens idrettskontor 6. august 1946!
DNAs valg av idrett som sentralt virkemiddel i
partiets etterkrigsprogram, kan ikke overraske.
Erfaring hadde vist at idretten hadde appell i arbeiderklasen, faktisk i langt
større grad enn den generelle politikk DNA prøvde å få gehør for gjennom AIFs virksomhet. Arbeiderne var i hovedsak å finne innenfor
en økende by- og tettstedsbefolkning, knyttet til
industri og næringsvirksomhet, med et livsgrunnlag
basert på lønnsarbeid. Det var denne befolkning, og i særlig grad de unge, DNA
tok sikte på å nå gjennom bl.a. å inkludere idrett i etterkrigsprogrammet.
Friluftslivets
private, borgerlige preg
Mitt poeng med disse betraktningene er å
tydeliggjøre at friluftslivets talsmenn og utøvere opp gjennom 30- og 40-årene
sannsynligvis tilhørte andre samfunnssjikt enn de DNA hadde til hensikt å
kjempe fram interessene for. Jeg påstår med andre ord at friluftslivets by-borgerlige forankring gjorde kulturfenomenet
uinteressant for et parti med klare mål for gjenreisning av land og folk
gjennom storstilt industriutbygging og omfattende folkehelsetiltak. DNA
betraktet snarere friluftslivet med skepsis og motvilje, en aktivitet som inngikk
i middel- og overklasens private atferd og - måter å forlyste seg på, enkeltvis
eller sammen med likemenn.
Idrettsaktiviteten innbød ganske annerledes
til enkel, kollektiv utfoldelse og tett samliv. Idretten utgjorde kort og godt
en arena som passet med den ideologi og det grunnsyn DNA baserte sin virksomhet
på.
Friluftslivet ble hektet av ved starten av
gjenreisningen av Norge, og forble i denne posisjonen fram til etableringen av
MD i 1972. Etter den tid har friluftslivet hatt en formell kanal inn i staten,
men manglet strukturell forankring i statsapparatet, manglet
organisasjonsmessig tyngde, og manglet politisk resonans i partiapparatene
representert i storting og regjering.
Miljø- og naturvernforkjemperne har, med
støtte fra den politiske venstresiden, i perioder tilkjempet seg betydelig
oppmerksomhet. DNA har imidlertid vært preget av ambivalens når slik spørsmål
har utfordret partiet.
Friluftslivet, som selvstendig aktivitetsfelt,
har ikke vært noe sentralt tema på den nasjonale politiske arena i løpet av
etterkrigstiden. Jeg ser her suverent bort fra de to stortingsmeldingene
(St.meld. nr. 40 (1986-87) ”Om friluftslivet”; St.meld.nr.
39 (2000-2001) ”Friluftsliv. Ein veg til høgare livskvalitet.”) som er skrevet i løpet av de siste
17-18 år. Ingen av dem har ført til noen endring i friluftslivets marginale
posisjon som statlig interesse-område.
”Den
som har gjort sin plikt, kan kreve sin rett”
Det er grunn til å merke seg at sosialminister
Sven Oftedal i 1945 i en debatt om tippeloven uttalte: ”Den som har gjort sin plikt, kan kreve sin rett.” (Goksøyr 1996, s. 18-19.) I en annen sammenheng om samme
tema uttalte statsråd Oftedal: ”Ungdommen
har gitt sitt i fem år. Nå må fedrelandet gi ungdommen det den har rett til.”
(Goksøyr, s. 19.) Disse utsagnene illustrerer hvordan
ledende DNA-folk tenkte og argumenterte i forbindelse med innføringen av spill
på idrettsaktivitet. De brukte ungdommens oppslutning om idrettsstreiken
1941-45, den patriotiske handling og forsakelse dette ble ansett for å være,
til å argumentere fram tippeloven. I et land som trengte penger og materiale
til basale tiltak, ble finansiering av idrettsaktivitet sikret gjennom egen
lovgivning, basert på virksomhet som på den tid av mange ble ansett som tvilsom
eller direkte umoralsk!
Blant den ”idrettsungdom” som hadde gjort sin
plikt og således kunne kreve sin rett, var det utvilsomt mange som drev mer
friluftsliv enn idrett, tiden og forholdene tatt i betraktning. Men det var
”idrettsungdom” som ble brukt som fellesbetegnelse, og det ble i sannhet det
organiserte (sær-)idrettsliv som ble begunstiget av
konsekvensene av lovgivingen.
Det hører med til historien at DNT og
Oslofjorden Friluftsråd i begynnelsen av 50-årene søkte om å komme med blant de
formål tippeloven ivaretok. Søknadene ble avvist, slik praksis var. En rekke
formål og organisasjoner prøvde å komme i betraktning fram mot midten av 1950.
Samtlige søknader ble avvist, hvilket viser DNAs solide indre justis og klare
forståelse av formålet med loven. (Goksøyr, s. 48.)
Før jeg runder av denne historiske plukkhogst,
vil jeg ta med én historisk anekdote, og deretter kort berøre to interessante
passasjer med direkte tilknytning til temaet.
Onkel
Kjell
Den 30. mars 1955 stilte Kjell Bondevik, onkel
av nåværende statsminister, et grunngitt spørsmål i stortinget om bruk av
tippemidler til friluftslivsformål. Han begrunnet bl.a. sitt spørsmål med
hensynet til ”den ålmenne
idrott”, og mente at ”Vandringar i naturen alltid hadde vore og vil truleg alltid vera den primære form for kroppsøving her i landet.”
Bondevik ønsket derfor endringer i tippenøkkelen, som åpnet for støtte til
turistforeninger og andre lag som arbeidet for å fremme friluftslivet.
DNA-statsråd Bergersen avviste selvsagt forslaget, og
utrykte at han ville ”kjempe for” å opprettholde lovens innretning.
En uhøytidelig bemerkning i tilknytning til
denne anekdote kan være at bruddlinjen i familien Bondeviks fritidsinteresser
kommer tydelig fram. Brorsønnens forkjærlighet for Røkkeløkka
og tilsvarende arenaer levner ikke store forhåpninger!
DNTs raid mot SMK
Så til de to bebudede passasjene. Det første
tilfellet går tilbake til 1977 da DNTs styre mente å
kunne dokumentere at statens forskjellsbehandling var helt urimelig. Mens DNT
mottok 590 000 kroner, ble det etter DNTs oppfatning
overført 400 mill. kroner til idrettsformål. (Goksøyr,
53-54.) Til slutt mannet DNTs styre seg opp og ba om
møte med Statsministerens kontor (SMK). Møtet fant sted 11. mai 1978.
Det var sikkert ingen tilfeldighet at denne
aksjonslinje ble valgt. Alle visste at et møte med Kirke- og
undervisningsministeren ville resultere i avslag. En omgående bevegelse via
kjentmann (statssekretær Eskil Jensen) på SMK, med mulighet til å utnytte
kjentmannens nære forhold til en folkelig statsminister (Oddvar Nordli), ville
kunne lykkes. Dette framstøtet resulterte etter langvarig motstand fra Kirke- og
undervisningsdepartementet (KUD) i at KUD i mai 1979 bevilget 1 mill. kroner
til ”visse anleggsformål” i regi av DNT. Fra den tid har DNT hatt fast plass
under hovedpost én, idrettsanlegg i kommunene. Posten har vært oppe i 9-10
mill. kroner, men er i år på 5,9 mill. kroner, iht. kgl. res. fra KKD av 30.
april 2004. Et apropos i denne sammenheng er at paraplyenheten Norske
Turistforeningers Forbund ble dannet som følge av krav som fulgte med bevilgningen
fra KUD i 1979.
Det er interessant hvordan Goksøyr
og medforfattere (Asdahl og
Andersen) kommenterer denne hendelsen: ”For
å unngå tidkrevende lovendring inkluderte staten friluftslivet i det
støtteberettigede idrettsbegrepet. Alternativet hadde vært å lovfeste
friluftslivsformål som en tredje interessent til tippemidlene ved siden av
idretten og forskningen. Ved denne løsningen innfridde en økonomiske ønsker fra
DNT, og en unngikk å overføre tippemidler til MD, noe Statens friluftsråd hadde
foreslått.” (Goksøyr, s. 54.) Antyder Goksøyr et co at DNT her kjørte sitt eget løp, og fikk sin
uttelling, men opptrådte illojalt overfor Statens friluftsråds forsøk på en
felles og samlet løsning for friluftslivet? Var dette arbeidsformen til ”en urban høystatusgruppe med gode nok
forbindelser” (Goksøyr, s. 294) for å nå fram med
egne behov framfor å delta i felles kamp?
Forskningen
jaget på dør!
Det andre tilfellet er av ny dato og gjelder
endringen av spillemiddelloven (av 1992) i 2002-3. Ved denne lovendringen ble
forskningsformål presset ut av loven, og ca. 850 mill. kroner fordelt likt på
idrett og kultur, med en opp- eller uttrapping over tre år. Kulturformål kom
inn med Lotto-spillet i annen halvdel av 80-årene (basert på egen lov), og gikk
inn i loven av 1992 hvor tipping og lotto ble samordnet
i én lov.
Friluftslivets interesser kom ikke inn i
vurderingene ved denne lovendring heller. Interessene rundt idretten og
kulturen tettet rekkene, og stengte spredte forsøk fra friluftslivssiden ute.
Friluftslivsorganisasjonenes tilkortkomming ved denne store refordeling
av nettoinntektene fra Norsk Tipping AS, skyldtes, etter min oppfatning, for
sen oppstart og uklar innretning av det faglig-politiske arbeidet, uklar eller
direkte feilaktig posisjonering, og overdreven tro på betydningen av
komitémerknader med et positivt innhold. Det er lovteksten som fastslår lovens
formål og kvalifiserer mottakerne, og det er forskriften som fastlegger rammene
for departementets lovfortolkning. Komitémerknader har liten eller ingen
betydning i denne sammenheng.
Friluftsliv
– kultur eller miljøvern?
Jeg finner grunn til å spørre om ikke
friluftslivet som statlig saksfelt har vært feilpassert i alle år? Som
aktivitetsområde hører friluftsliv til kulturlivet, og burde således utgjøre en
naturlig del av Kulturdepartementets portefølje. Som saksfelt under
Kulturdepartementet kunne ikke friluftslivsfeltet ha unngått et bedre utkomme
enn dagens plassering medfører. Det blir nærmere komisk enn fruktbart når det,
som under komitébehandlingen av St. meld. nr. 40 (1986-87), blir foreslått at
en andel tippemidler bør overføres fra KUD (på den tid) til MD som
budsjettgrunnlag for friluftslivet. Et forslag om å overføre saksfeltet til KUD
ville ha vært lang mer logisk.
Etter det jeg har kjennskap til, er slike
tanker lite aktuelle. Ledende personer og organisasjoner vil tydeligvis ikke
bryte samhørigheten med og kontaktflaten mot miljø- og
naturvernorganisasjonene. Dessuten, MD er statsapparatets minste, og således
utsatt for å falle under ”sperregrensen” om saksfelt overføres andre
departement. Aktiv motstand fra departementets interne apparat kan derfor
forventes om en slik tanke ble lansert.
Oppsummering
For meg trer følgende bildet fram:
1. Friluftslivet hadde ikke
venner og talsmenn i det toneangivende
politiske miljø da ”toget gikk” i 1945-46. Ungdom med tilknytning til
friluftslivet, var utvilsomt tallrik blant dem som under krigen hadde gjort sin
plikt, og derfor kunne kreve sin rett ved krigsslutt. Det var imidlertid
”idrettsungdommen” som ble omtalt og lovprist for sin innsats under krigen, og
det var ”idrettsungdommen” som ble ansett som sentral satsingsfelt i DNAs
program for gjenreisningen av Norge.
2. En statsforankret
idrettsforvaltning og egen finansierings-ordning (tippeloven av juni 1946)
var viktige elementer i DNAs program for å skape et nytt Norge, og samtidig
befeste partiets makt og innflytelse. Begge deler lyktes. Partiet var ubestridt
fram til 1965, da valget ga borgerlig seier. Gjennom denne lange og viktige
fasen innarbeidet idretten seg som et kraftfullt og begunstiget innslag i norsk
samfunnsliv.
3. Friluftslivets marginale
posisjon og lave anseelse innenfor det politiske liv og
i det offentlige rom opp gjennom etterkrigstiden, kan ikke forstås uten å ta i
betraktningen DNAs langvarige skepsis og motvilje mot borgerlig forankret,
privat aktivitet med trekk av naturromantisering, filosofisk formynderi og
islett av elitisme.
4. I den formative
etterkrigstiden befant ledende friluftslivs-organisasjoner
seg innenfor den private sfære, som fordekte representanter for en annen
ideologi enn den som gjennomsyret det statsbærende parti. Motstanden mot stat
og statliggjøring, og den markerte uvilje mot å søke offentlig økonomisk
støtte, var utvilsomt klar og tydelig. Det private og sivile engasjement skulle
ikke smusses til ved offentlig innflytelse gjennom pengestøtte!
5. Denne ambivalens overfor offentlige myndigheter og offentlige penger har ganske sikker
vært et speilbilde av oppfatninger innenfor toneangivende kretser i
medlemsmassen. Siden medlemmene i hovedsak har tilhørt de bedrestilte i
samfunnet, med utdanning, inntekt og kulturell kompetanse godt over
gjennomsnittet, er det ikke overraskende at friluftslivsfeltet har blitt
liggende i utkanten av offentlig politikk og ditto ansvar. Friluftslivets
fremste aktører har hegnet om det private preg, dyrket dugnadsånden og nytt sin
alenegang i fjell og natur uten større bekymring for den økende avstand mellom
natur og menneske, bortsett fra når søkelyset har vært satt på slike temaet ved seminarer og konferanser! Viljen til å ta et
samfunnsansvar for uinnvidde, utenforstående grupper, har vært lite
framtredende. Å ta et slikt ansvar, ville automatisk innebære å måtte tre inn på den offentlige arena, og begi seg inn i
politisk kamp om ressurser for å kunne virkeliggjøre muligheter for andre enn
de kulturelt og økonomisk bedrestilte.
6. Når stortingsmeldinger
beskriver friluftsliv og opphold i naturen som et gode alle, særlig barn og unge,
burde få tilgang til gjennom opplæring, erfaring og mestringsfølelse,
er det påfallende at friluftslivsorganisasjonene ikke makter å konfrontere
myndighetene med regningen. En slik oppgave går ut over det private og
selvfinansierte, og stiller organisasjonene overfor et valg om å ta opp et
samfunnsansvar, eller forbli i sin private tradisjon. Staten oppstiller mål som
om den var den gamle velferdsstat, men har en skjult forutsetning om at
oppgavene bør løses av frie markedsaktører. På denne måte lærer organisasjonene
å prise sine tjenester også for barn og unge, med fortsatt skjevrekruttering
som ubønnhørlig konsekvens.
7. Det som gjør dagens
situasjon besværlig, er at friluftslivet
mangler et kraftfullt og tydelig talerør. Bortsett fra
nestoren, Den Norske Turistforening, er det ingen av organisasjonene som har
friluftsliv som hovedsak. Et Naturvernforbund eller Jeger- og Fiskeforbund er
fremragende aktører innenfor sine områder, men ikke hovedaktører på
friluftslivsfeltet. Friluftslivets fellesorganisasjon er en hybrid, et
kraftløst fellesskap av organisasjoner med marginalt sammenfallende interesser,
som verken har felles organisasjons- eller idégrunnlag
til å kunne tvinge fram en avklaring, - innad, og overfor departement og
storting.
8. Med mindre ”noen” med blikk og interesser ut over sin nærmeste forankring og
forpliktelse, tar fatt på en faglig og politisk utfordring av betydelig
vanskegrad, nemlig gjennom analyse og forhandlig å søke å drive fram et organ,
eller snarere et forum, med kompetanse og autoritet innenfor nasjonal
friluftslivspolitikk, vil friluftslivet posisjon som kulturuttrykk og
samfunnsinstrument med stor sannsynlighet ytterligere marginaliseres. Tidsånd
og trender peker snarere på svekket innsats for allmennhetens interesser.
Fenomenets folkelig forankring kan dermed svekkes og gradvis gå tapt.
9. Min utfordring går til den organisasjonen som har historien og kulturen både med seg
og mot seg – Den Norsk Turistforening. DNTs ledende
rolle kan diskuteres, men mer egnede alternativer finnes ikke. Velger DNT
fortsatt alenegang, forblir friluftslivsfeltet et sprikende interessefellesskap
uten politisk betydning.